sobota, 22 lutego 2014

Ciasto drożdżowe do odrywania z rodzynkami i lukrem limonkowym

       Ciasto do odrywania to ostatnio moja wielka miłość. Jedno już było: Ciasto drożdżowe z jabłkami, orzechami, cynamonem, a teraz kolejne – oczywiście z dodatkami: rodzynkami, cynamonem i limonkowym lukrem. 

ciasto drożdżowe do odrywania

ciasto drożdżowe do odrywania


Składniki:
  • 2 szkl. mąki + 2-3 łyżki na stolnicę,
  • 1 jajko,
  • 1 żółtko,
  • 15 g świeżych drożdży,
  • 50 g masła,
  • ¼ szkl. cukru,
  • ¼ szkl. mleka,
  • odrobina aromatu waniliowego,
  • szczypta soli,
  • garść rodzynek.

 Dodatkowo do posypania i polania:
  • 40 g roztopionego masła,
  • ½ szkl. cukru,
  • 3 łyżeczki cynamonu.

 Na lukier:
  • ½ filiżanki cukru pudru,
  • 2 łyżki soku z limonki (ew. cytryny).


ciasto drożdżowe do odrywania


ciasto drożdżowe do odrywania

Przygotowanie:


W ciepłym mleku rozpuszczamy łyżeczkę cukru i rozprowadzamy drożdże. Odstawiamy na 15 minut. Masło rozpuszczamy wraz z pozostałym cukrem i lekko studzimy. Do przesianej mąki dodajemy sól i aromat. Wlewamy zaczyn z drożdżami oraz masło. Dodajemy jajka. Wyrabiamy ciasto na gładką masę. Ja zrobiłam to mikserem. Dodajemy rodzynki i ponownie mieszamy. Odstawiamy w ciepłe miejsce do wyrośnięcia – do momentu aż ciasto podwoi swoją objętość. Rozwałkowujemy na stolnicy posypując mąką na prostokąt ok. 40x25 cm. Wierzch smarujemy masłem, pozostawiając z niego ok. 2 łyżki. Posypujemy cukrem i cynamonem. Kroimy wzdłuż dłuższego boku na 6 pasków. Następnie paski układamy na sobie (cukrem do góry). Kroimy ponownie na 6 części. Foremkę „keksówkę” 30 cm smarujemy masłem i obsypujemy bułką tartą. Umieszczamy w niej kolejno bokiem 6 części ciasta. Pozostawiamy do wyrośnięcia. Górę smarujemy pozostawionym masłem. Pieczemy ok. 45 minut w 175 °C (do „suchego patyczka”). Wyjmujemy do całkowitego ostygnięcia. Przygotowujemy lukier z pudru i soku z limonki. Polewamy nim ciasto. Można jeszcze posypać sparzonymi rodzynkami. Smacznego!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję bardzo za komentarz! Proszę osoby anonimowe o podanie chociaż imienia :)

Z powodu dużej ilości spamu w ostatnim czasie zmuszona jestem wprowadzić obrazkową weryfikację komentarzy. Przepraszam za utrudnienia :)