czwartek, 25 września 2014

Bezglutenowy chleb gryczany (bez drożdży, bez zakwasu)

    Obecnie na co dzień nie jadam zwykłego chleba, a bezglutenowy, „sklepowy” w ogóle mi nie smakuje. Od dawna słyszałam o chlebku gryczanym, przymierzałam się do niego równie długo, aż wreszcie dzisiaj nadszedł ten dzień. Nie sugerowałam się innymi przepisami, tylko improwizowałam. Chlebek bardzo mi smakuje i mogę go z czystym sumieniem polecić, nie tylko osobom na diecie bezglutenowej.

chleb gryczany

chleb gryczany

chleb gryczany

Składniki (na foremkę dług. 22-24 cm):
  • 2 szkl. mąki gryczanej,
  • 5 łyżek mąki ziemniaczanej,
  • 1 ½ szkl. wody,
  • ½ szkl. siemienia lnianego,
  • ½ szkl. pestek słonecznika,
  • 3 łyżki babki płesznik,
  • 1 garść rodzynek,
  • 2 łyżki oleju rzepakowego,
  • 2 łyżki płynnego miodu,
  • 1 łyżeczka soli.

Przygotowanie:

W misce mieszamy wszystkie suche składniki oprócz rodzynek. Dodajemy olej, miód oraz wodę i wyrabiamy mikserem do momentu, aż powstanie gładka, jednolita masa. Dodajemy rodzynki i mieszamy. Ciasto ma być gęste, ale półpłynne. Wylewamy do foremki keksówki – jeśli silikonowej, to bez smarowania i wysypania. Jeśli pieczemy w tradycyjnej foremce, należy ją wysmarować masłem / olejem i wysypać mąką lub bułką bezglutenową (nie podane w/w składnikach). Pieczemy w rozgrzanym do 180 ° C piekarniku przez ok. 45-50 minut. Wyjmujemy do wystygnięcia. Smacznego!

25 komentarzy:

  1. jaki zbity i mokry- taki najlepszy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie nie bardzo. Tak się faktycznie wydaje na zdjęciu i ziarenka trochę "przekłamują", ale w smaku jest bardziej "suchy". Ja nawet wolałabym, żeby był bardziej "gliniasty" :)

      Usuń
  2. Bardzo apetycznie wygląda taki chlebek :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nareszcie pyszny, pachnący chlebek dla mnie! Jestem na diecie wegetariańskiej, bez glutenu, mleka i przetworów, kukurydzy, jajek, drożdży... Mam już dość wafli ryżowych.Chleb robiło się prosto i bezproblemowo, mimo że "pomagał "mi mój roczny synek, wszystko się udało:) Miód zastąpiłam syropem z buraków cukrowych, słonecznik pestkami z dyni, a babkę płatkami owsianymi, bo akurat tomiałam w domu. Dziękuję Nika!
    Ewa

    OdpowiedzUsuń
  4. Fajny przepis, ale czy mąke ziemniaczana można pominąć albo zastąpić czymś innym? bardzo proszę o podpowiedź, dziekuje i pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Dziękuję :) Chodzi o dodatek skrobi, więc pewnie skrobia kukurydziana też byłaby dobra. Jeśli nie to proponuję pominąć i wtedy zmniejszyć troszkę ilość wody.

    OdpowiedzUsuń
  6. Też z zrobiłam ten chlebek ale wyszedł mi biały z wierzchu :/ i mokrawy w środku:) ale poczekam aż wystygnie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie należy poczekać aż wystygnie. Ja nawet nie próbuję ukroić chleba, gdy jest jeszcze ciepły. Z drugiej strony piekarnik piekarnikowi nie równy, może trzeba było jednak poczekać chwilę dłużej do przyrumienienia.

      Usuń
  7. Spróbuję pojutrze jeszcze zrobić z mąką kukurydzianą zamiast ziemniaczanej :) dziękuję za odpowiedź

    OdpowiedzUsuń
  8. Mam pytanie czy jak pomine slodkie dodatki (miod rodzynki) to bedzie dobry? Chcialam raczej na wytrawnie. Do czego pasuje ten z Pani przepisu?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można pominąć. Chociaż ta wersja nie jest jakoś specjalnie słodka. U mnie taki chlebek normalnie jemy z masłem, wędliną, a już najlepiej z żółtym serem.

      Usuń
  9. już dwa razy spróbowałam zrobić ten chlebek i... niestety ciągle wychodzi straszny zakalec. Ciasto w ogóle nie rośnie, poza chrupiącą skórką reszta ma zbitą, gumiastą konsystencję... czy jest na to jakiś sposób? Może dodać trochę proszku do pieczenia?
    Monika

    OdpowiedzUsuń
  10. Chlebek na pewno nie wyrośnie tak jak tradycyjny, specjalnie nie ma na czym (brak zakwasu, brak drożdży), ale mi trochę jednak urósł. Na pewno można dodać proszek do pieczenia. Może trochę zmniejszyć ilość wody, ew. wydłużyć czas pieczenia (sprawdzić patyczkiem), bo piekarnik piekarnikowi nierówny. Zakalec nigdy mi nie wyszedł z tego przepisu, ale "gęsty"/może lekko zbity jest (taki lubię).

    OdpowiedzUsuń
  11. siemię lniane w ziarenkach czy zmielone??

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo ciekawy przepis :) Chętnie wypróbuję. Mam tylko pytanie,czy zamiast oleju rzepakowego można użyć kokosowego?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do tego chleba nie dodawałam. Inne "normalne" oleje pewnie nie zrobiłyby różnicy, ale kokosowy jest jednak dość specyficzny, także nie wiem.. trzeba byłoby zrobić eksperyment :)

      Usuń
  13. Dodałam kokosowy,ale rafinowany (bez zapachu i smaiku), który uprzednio roztopiłam i wyszło super. Pyszny chleb - polecam :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Naprawdę super przepis. Piekę już kolejny raz Pani chlebek i jestem zachwycona. Jeden z najlepszych. Ostatnio dodałam dwie łyżeczki sody żeby urósł i też się udało. Jest bardziej puszysty. Dziękuję za przepis i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję bardzo za komentarz! Proszę osoby anonimowe o podanie chociaż imienia :)

Z powodu dużej ilości spamu w ostatnim czasie zmuszona jestem wprowadzić obrazkową weryfikację komentarzy. Przepraszam za utrudnienia :)