poniedziałek, 30 czerwca 2014

Orzechowy tort biszkoptowy – bez mąki, bez laktozy, bez cukru, bez glutenu

       Dostałam rodzinne zamówienie na tort orzechowy. Mogłam oczywiście zrobić tradycyjny torcik, tylko po co - nawet bym go nie spróbowała. Do tego nie chciałam dopuścić. J Przypomniałam więc sobie o biszkopcie z mielonych orzechów, a dalej poszło już gładko: krem z domowym budyniem sojowym, a wszystko słodzone „pastą” z daktyli. I tak powstał tort orzechowy bezglutenowy, bez cukru, bez laktozy, bez mąki, za to lekki i pyszny. Zdecydowanie godny polecenia!


tort orzechowy bezglutenowy

tort orzechowy bezglutenowy

tort orzechowy bezglutenowy

tort orzechowy bezglutenowy

Składniki:
- na biszkopt (na tortownicę Ø 16-18 cm):
  • 1 ½ szkl. mielonych orzechów włoskich i migdałów (w dowolnych proporcjach),
  • 3 jajka,
  • 1 płaska łyżeczka proszku do pieczenia,
  • 14 daktyli bez pestek,
  • ½ szkl. wrzątku,
  • 1 łyżka kakao,
  • 1 łyżka oleju,
  • szczypta soli,
  • masło i odrobina mąki kukurydzianej do tortownicy.

- na krem:
  • 2 łyżki mąki ziemniaczanej,
  • 12 daktyli bez pestek,
  • 5 łyżek wrzątku,
  • 250 ml mleka sojowego,
  • odrobina aromatu waniliowego,
  • 150 g miękkiego masła roślinnego lub bez laktozy,
  • 50 g gorzkiej czekolady.
- do nasączenia:
  • ½ szkl. wody,
  • 3 łyżki wiśniówki,
  • odrobina aromatu waniliowego.


Przygotowanie:

Rozpoczynamy od przygotowania biszkoptu. Daktyle zalewamy wrzątkiem i odstawiamy na 10 minut. Po tym czasie miksujemy na „pastę” i pozostawiamy do ostygnięcia. Żółtka oddzielamy od białek. Żółtka chwilę miksujemy. Dodajemy pastę daktylową, olej, zmielone orzechy i migdały, kakao oraz proszek do pieczenia. Miksujemy. Białka ubijamy ze szczyptą soli na sztywno. Przekładamy do masy orzechowej i delikatnie mieszamy. Tortownicę wysmarowujemy masłem i wysypujemy mąką kukurydzianą. Przekładamy ciasto. Pieczemy w piekarniku rozgrzanym do 180 ° C przez ok. 20-25 minut lub do suchego patyczka. Wyjmujemy, opuszczamy na blat z wysokości 20 cm i pozostawiamy do całkowitego ostygnięcia.
Teraz czas na krem. Z daktyli i wody przygotowujemy pastę tak samo, jak powyżej. Czekoladę rozpuszczamy w kąpieli wodnej i pozostawiamy do ostygnięcia. Odlewamy 50 ml mleka. Dodajemy do niego mąkę i aromat. Dobrze mieszamy. Zagotowujemy pozostałe mleko. Dodajemy pastę z daktyli. Powoli wlewamy mleko z mąką. Mieszamy. Gotujemy jeszcze chwilę cały czas mieszając, do momentu aż budyń odpowiednio zgęstnieje. Odstawiamy do wystudzenia. Można schłodzić w lodówce. Masło ucieramy mikserem z czekoladą. Powoli dodajemy budyń, cały czas miksując do uzyskania gładkiego kremu. Zimny biszkopt kroimy na dwa plastry. Nasączamy "mieszanką" wody z wiśniówką i aromatem. Przekładamy kremem. Część kremu pozostawiamy na wierzch i boki. Można udekorować dodatkowymi orzechami (nie podane w liście składników). Dobrze schładzamy w lodówce. Smacznego!

61 komentarzy:

  1. Tort wygląda obłędnie.
    Oj chciałbym taki.
    Pozdrawiam i zapraszam do mnie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Udowodniłaś, że można zjeść pysznie ale i zdrowo! Super :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Dziękuję :) Pozostaje tłuszcz (masło) -ale to zastąpić chyba ciężko czymś bez laktozy.

    OdpowiedzUsuń
  4. Witam, czy mleko sojowe można zastąpić mlekiem owsianym lub kokosowym?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spokojnie tak. Tylko nie wiem, czy mleko owsiane jest 100% bezglutenowe. Bo np. zwykły owies jest podobno mocno zanieczyszczony glutenem, należałoby kupować specjalny owies bezglutenowy. A jak jest z mlekiem, to nie wiem.....

      Usuń
  5. można użyć masła klarowanego, i mleka ryżowego

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To pytanie? Jeśli tak to: można użyć mleka ryżowego lub krowiego (jeśli ktoś może pić). Do tego masło zwykłe też będzie dobre (nie klarowane). Ja składniki dostosowałam do własnych i rodzinnych wymagań dietetycznych.

      Usuń
  6. Czegoś nie rozumiem z tym kremem, najpierw masę daktylową do mleka, a potem ucierać z masłem? Jak to? Pomocy, tort musi byc jutro udany, bo mój trzyletni synek czeka z niecierpliwoscią! Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  7. Dwa razy pasta daktylowa, raz do budyniu, i raz do masła? Chyba błąd, tak? J.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za czujność - już poprawione - pastę daktylową dodajemy oczywiście raz do kremu (i drugą do ciasta). Można dodać do budyniu lub później do masła, robiłam i tak, i tak - stąd błąd, ale różnicy nie zauważyłam.

      Usuń
  8. Jestem cukrzykiem i bałam sie ze już nigdy nie zjem tortu a bardzo je uwielbiam . jest przepyszny i wszedł na stale w moje menu.

    OdpowiedzUsuń
  9. czy te pol szklanki wrzątku dodajemy do biszkoptu czy odlewamy ? a w kremie czy tymi 4 lyzkami wrzątku zalac daktyle i tez dodac do kremu czy jak ?

    OdpowiedzUsuń
  10. zrobiłam ! :) Oczywiście nie wygląda jak na zdjęciu ( biszkopt bardzo malutki - miałam forme 24 ) i krem ciemniejszy niż na foto. Jednak smakowo bardzo dobre ! Przy okazji fajny pomysl na budynio-kisielek z tymi daktylami :) Dzięki ! :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Witam !
    Jak zrobic biszkopt jak mam tortownicę 20 albo 24 cm ? da się ? pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno się da :) Przy 20 cm nie zwiększałabym ilości składników. Przy 24 już można byłoby powiększyć ilości np. 2 szkl orzechów, 4 jajka itd. Chociaż wiem, że ktoś robił z moich ilości i tort wyszedł nieco niższy, ale też dobry. Pozdrawiam.

      Usuń
    2. super ! dzięki za odpowiedź :) dam znac jak wyszlo jak zrobię :) pozdrawiam
      Ps - naprawde fajny przepis sie wydaje :)

      Usuń
  12. Hej czy zamiast masla mozna dodac olej kokosowy a zamiast mleka sojowego inne roslinne?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Każde melko roślinne będzie dobre. Z olejem kokosowym nie próbowałam, więc trudno mi powiedzieć

      Usuń
  13. Super przepis! Myślisz, że ten krem wyszedłby z masłem orzechowym, czy takie masło jest po prostu za twarde albo za bardzo zmieniłoby smak?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale zamiast zwykłego masła, czy jako dodatek? Nie próbowałam, ale myślę, że zamiast byłobyby to jednak co innego. Nie wiem, czy konsystencja byłaby dobra i czy całość dobrze by się zmiksowała (masło orzechowe to jednak nie "masło"). Chociaż z drugiej strony zawsze azchęcam do eksperymentowania.... eee chyba nie pomogłam :)

      Usuń
  14. Zrobiłam ten torcik. Bardzo się bałam, bo dopiero początkuję, ale efekt był super. Mój torcik był bardziej czekoladowy niż orzechowy. Do kremu użyłam mleka ryżowego oraz masła klarowanego. I wyszedł ! Super ! Dziękuję za inspirację i pozdrawiam serdecznie :-)

    OdpowiedzUsuń
  15. super przepis, koniecznie muszę go wypróbować na roczek synka
    tylko muszę pominąć czekoladę :( dziecko nie może jeść kakao...
    czy jak ją pominę to zmienią się proporcje innych składników?
    czy mogę zastąpić mleko sojowe ryżowym?
    proszę o pilną odpowiedź, bo chcę torcik upiec już jutro ;p

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mleko może być dowolne. Zamiast czekolady dałbym ewentulanie wiecej masła, żeby nie zmieniać innych składników. Do ciasta zamiast kakao można dać karob, ale nie można przesadzać z jego ilością i należy uważać, bo nie u wszystkich jest dobrze tolerowany.

      Usuń
    2. no i zrobiłam ten tort :D
      jestem bardzo zadowolona, goście też... bardzo im smakował, byli zachwyceni i zaskoczeni, że tort bez cukru może być słodki, małokaloryczny, a nawet zdrowy ;p
      synek zjadł kawałek tortu z zaciekawieniem ;)
      nie jestem zbyt dobra w pieczeniu ciast, a tort wyszedł mi całkiem nieźle, biszkopt ładnie wyrósł, nie opadł, zrobiłam go tylko z tartych migdałów, gdyż miałam obawy co do orzechów dla rocznego dziecka, masę zrobiłam bez czekolady, na mleku ryżowym i wyszła bardzo dobra...
      przepis na ten tort zapisałam sobie jako wypróbowany i do ponownego wykonania ;D
      wielkie dzięki i pozdrawiam

      Usuń
    3. Bardzo się cieszę. Pozdrawiam :)

      Usuń
  16. Tort jest REWELACYJNY! Robiłam go już dwa razy. Za pierwszym razem w większej tortownicy, więc trochę pododawałam składników. Wczoraj już w małej tortownicy, trzymając się przepisu. Za każdym razem wyszedł pyszny! Mojemu dwuletniemy solenizantowi bardzo smakuje, ale też cukrolubni goście go zachwalali. Gorąco polecam i dziękuję za super przepis! Pozdrawiam, Kamila

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za miłe słowa i pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  17. Witam, bardzo spodobał mi się przepis na ten torcik bezglutenowy. Będzie to moje pierwsze takie ciasto i mam nadzieje, ze uda się :) chciałabym zrobić na roczek synka. Mam tylko pytanie w opisie przygotowawczym jak robi się biszkopt współpracy niani jest, że dodaje się wcześniej zrobioną mase daktylowa,olej???, zmielone orzechy i migdaly. O jaki olej chodzi??? Bo w składnikach na biszkopt nie widzę żadnego oleju,jedynie jest masło ale do posmarowania tortownicy, wiec skąd ten olej????czy może coś przegapilam? ??
    Proszę o pomoc :)
    Ela

    OdpowiedzUsuń
  18. A może się da zrobić ten torcik bez jaj?..
    Ela

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciasta bez jajek na pewno da się zrobić, ale biszkopt bez jaj to raczej nie... nie wiem, nie próbowałam.

      Usuń
  19. Masło roślinne zawiera laktozę, odradzam osobom uczulonym.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niektóre masła roślinne mogą zawierać, ale jest bardzo wiele takich, które nie mają w składzie żadnego mleka, serwatki itp. Trzeba sprawdzać na etykiecie.

      Usuń
  20. Świetny przepis, udał się doskonale,wyszedł identyczny jak na zdjęciu. Osoba dla której był pieczony była zachwycona, pozostali goście z reszta również..:)

    OdpowiedzUsuń
  21. Jakie konkretnie masła są bez laktozy? Może podać Pani konkretne nazwy skoro już je Pani zna? Oszczędziłoby mi to czasu na czytanie etykiet ;) Z góry dziękuję i pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja bym jednak nie radziła kupowania bez czytania etykiet, jeśli faktycznie ktoś ma jakąś nietolerancję. Masło roślinne to to samo co margaryna czy tłuszcz roślinny i wśród nich bez laktozy są np.: Flora pro activ, Optima omega 3, Flora light bez laktozy, Optima cardio, Benecol classic, Fithia - to, że mogą być polecane teoretycznie do pieczywa nie przeszkadza, żeby użyć ich do kremu. Ponadto kilka margaryn w kostkach ma na etykiecie, że mleko może być w ilościach śladowych, bo jest w zakaładzie produkcyjnym (więc bez przesady, to tylko asekuracja). I jeszcze wszystkie masła typowo bez laktozy (jeśli ktoś może minimalne ilości, ja np. nawet tego nie mogę, ale trzeba próbować). I jeszcze masła / margaryny wegańskie. Jest w czym wybierać. Ale tak w ogóle, to ja nie jestem fanką margaryn - nie sądzę, żeby były zbyt zdrowe. Raz na jakiś czas można, ale nadużywać nie polecam. Sama obecnie już nie używam.

      Usuń
  22. Jak dlugo mozna przechowywac tort w lodowce,czy moge go zrobic np.dwa dni przed podaniem?Przepis idealny dla mojej rodziny-cukrzycy,celiakowcy,wszysto na raz,a ten przepis rozwiazuje moje problemy.Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że tort będzie dobry po dwóch dniach. Ale ja bym go zrobiła na dzień przed podaniem. Torty lubią przejmować wszelkie zapachy z lodówki, więc po co go na to narażać. I oczywiście przechowujemy pod przykryciem, żeby uniknąć w/w. I co świeże, to świeże. Dziękuję i pozdrawiam.

      Usuń
    2. Witam.Tort zrobiony z podwojnej porcji(duzo gosci).Przepis kapitalny,smak,wyglad,zachwycajace.Goscie zadowoleni.Ciasto pieklam dzien wczesniej,nastepnego dnia przelozenie masa,a kolejny dzien konsumpcja.Wszcyscy bardzo milo zaskoczeni.Pozdrawiam i dziekuje za wspanialy przepis!!!

      Usuń
    3. Cieszę się bardzo i dziękuję za miłe słowa. Pozdrawiam. :)

      Usuń
  23. Witam!Czy moge ten tort przechowywac w lodowce np.dwa dni przed podaniem?Super przepis!Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  24. Witam! Czy ktoś z komentujących lub sama autorka próbowała na oleju kokosowym? Jestem ciekawa czy się uda, ale wolę korzystać z doświadczenia kogoś kto już zrobił. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na oleju? Ale krem czy ciasto? Do ciasta może być spokojnie zamiast zwykłego oleju. Do kremu zamiast masła? Nie próbowałam i myślę, że nie będzie dobry - inna konsystencja, inaczej się topi... nie wiem... Pozdrawiam.

      Usuń
  25. Mam upiec tort bez glutenu i laktozy, czym zastąpić śmietanę (do kremu)? Myślałam o mleku sojowym + śmietan fix lub krem z masła bez laktozy utarty z budyniem z mleka koziego. Macie jakieś patenty?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W tym torcie powyżej jest właśnie krem z budyniem (na mleku roślinnym) i masłem bez laktozy - wychodzi bardzo dobrze. Mleko roślinne z śmietan fix się pewnie ubije równie dobrze co zwykłe. Śmietan fix może jednak zawierać śladowe ilości glutenu. Mleko kozie ma laktozę. Masło z napisem "bez laktozy" ma też śladowe jej ilości - jeśli ktoś jest mocno wrażliwy na laktozę też mu może zaszkodzić (jak mi np.).

      Usuń
    2. Bardzo dziękuję za cenne rady. Doczytałam o mleku kozim, czyli zostaje mi mleko roślinne:)

      Usuń
  26. Ten tort robiam już dwa razy i jest GENIALNY! Zastanawiałam się, czy próbowałaś go może robić z mascarpone zamiast masła? Zostanie mi z czegoś innegi i myślałam, że fajnie by się skomponował z daktylami. Myślisz, że da radę? Albo masz może na blogu przepis na krem na bazie mascarpone? Pozdrawiam, Kamila

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. Myślę, że można spróbować z serkiem mascarpone, tylko nie wiem, czy da on radę tak "związać" budyń jak masło (zawartość tłuszczu ma tu jednak duże znaczenie). Ponadto tort nie będzie już wtedy bez laktozy. Ja nie próbowałam własnie dlatego, że nie mogę laktozy, obecnie nie używam, więc w ogóle mascarpone - może tylko znalazłoby się coś w baaardzo starych przepisach (już nawet nie pamiętam :) Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
    2. Dziękuję za odpowiedź! Jak się odważę, to dam znać :D

      Usuń
  27. Czy daktyle w przepisie są świeże, czy suszone? I mogłabyś mniej więcej określić jaką wagę ma te 26 daktyli? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tutaj dawałam jeszcze daktyle suszone (takie najzwyklejsze, nieduże). Nie mam pojęcia, ile mogły ważyć - ale myślę, że nie musi być tak super dokładnie odważone. :)

      Usuń

Dziękuję bardzo za komentarz! Proszę osoby anonimowe o podanie chociaż imienia :)

Z powodu dużej ilości spamu w ostatnim czasie zmuszona jestem wprowadzić obrazkową weryfikację komentarzy. Przepraszam za utrudnienia :)