poniedziałek, 3 października 2016

Portugalska zupa Caldo verde (wersja antyhistaminowa), wege


    Caldo verde czyli portugalska zielona zupa z ziemniaków i kapusty. Banalnie prosta w przygotowaniu, a sycąca i rozgrzewająca. Idealna na jesień. Inspiracją był przepis z tej strony. Dokonałam zmian zgodnych z zasadami mojej diety antyhistaminowej. Ważnym składnikiem tej zupy jest kiełbasa (np. chorizo), ale ja zupę chciałam „odchudzić” i dopasować do moich potrzeb (w diecie antyhistaminowej kiełbasy są zakazane). Dlatego przy okazji zupa stała się wegańska i lekka. Wiem też, że polskie przepisy polecają, żeby zamiast „specjalnej” kapusty galicyjskiej użyć jarmużu. Ja za nim nie przepadam, więc postanowiłam dodać kapustę włoską, dobra mogłaby też się okazać zwykła biała, młoda kapusta.

zupa caldo verde

zupa caldo verde

Składniki:
  •         2 l wody,
  •         ¼ średniej/większej kapusty włoskiej,
  •         800 g obranych ziemniaków,
  •         2 marchewki,
  •         5 gałązek natki pietruszki,
  •         2-3 ząbki czosnku,
  •         3 łyżki oliwy z oliwek,
  •        sól, pieprz ziołowy i wędzona papryka do smaku*.

Przygotowanie:

Obraną marchewkę kroimy na pół i umieszczamy w garnku. Dolewamy wodę i dodajemy natkę oraz solimy ok. ½ łyżeczki. Gotujemy do miękkości marchewki. Marchewkę i natkę wyjmujemy, a obrane ziemniaki kroimy na drobniejsze kawałki / kostkę i przekładamy do tego samego garnka (z wywarem). Dodajemy całe ząbki czosnku (w łupinach). Dosypujemy sól i pieprz do smaku. Dolewamy oliwę. Gotujemy do miękkości. Czosnek wyciskamy z łupinek, a całość miksujemy na gładko. Jeśli wygotuje się za dużo wody, a zupa okaże się za gęsta, można dolać więcej wody. Kapustę szatkujemy w drobniutkie paseczki. Kroimy tylko miękkie części liści, twarde odrzucamy. Przekładamy do zupy i gotujemy do miękkości kapusty. Pod koniec dosypujemy wędzoną paprykę i ewentualnie jeszcze doprawiamy do smaku. Smacznego!

*wędzone produkty nie są zalecane przy nietolerancji histaminy, ale szczypta papryki wędzonej nie powinna stanowić problemu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję bardzo za komentarz! Proszę osoby anonimowe o podanie chociaż imienia :)

Z powodu dużej ilości spamu w ostatnim czasie zmuszona jestem wprowadzić obrazkową weryfikację komentarzy. Przepraszam za utrudnienia :)