sobota, 18 października 2014

Ciasto migdałowe z gruszkami (bez glutenu, bez cukru)

    Poszukiwałam przepisu na ciasto z gruszkami bez mąki pszennej i białego cukru. Chciałam, żeby były to całe gruszki w cieście, podobne do tych, które „zapakowałam” kiedyś do słoików (przepis). Nie znalazłam jednak nic, czego nie musiałabym znacząco zmodyfikować na „bezglutenowo”. Dość fajny jednak wydał mi się przepis tu, który mnie zainspirował. Chociaż oczywiście sporo pozmieniałam.

ciasto z gruszkami

ciasto z gruszkami

ciasto z gruszkami

Składniki (na formę Ø 20 cm):
  • 1 szkl. migdałów,
  • 6 łyżek masła,
  • 120 g daktyli bez pestek,
  • 1 szkl. wrzątku,
  • 1 jajko,
  • 1 łyżka mąki ziemniaczanej,
  • 2 łyżki mąki gryczanej,
  • 2 łyżki mąki ryżowej,
  • ½ łyżeczki proszku do pieczenia (bezglutenowego),
  • odrobina esencji waniliowej,
  • 2 gruszki,
  • sok z ½ cytryny.

Przygotowanie:

Daktyle zalewamy wrzątkiem i odstawiamy na 15 minut. Następnie odlewamy całą wodę, a same daktyle miksujemy na gładką pastę. Migdały podprażamy na suchej patelni i drobno mielimy. Masło miksujemy z pastą daktylową i esencją waniliową. Dodajemy zmielone migdały, jajko, wszystkie mąki oraz proszek do pieczenia. Miksujemy na gładkie ciasto. Gruszki obieramy, przekrawamy na pół i wykrawamy gniazda nasienne. Smarujemy sokiem z cytryny i kroimy w paski (trzymając gruszkę w całości). Ciasto przekładamy do formy na tartę – u mnie silikonowej, więc nie trzeba smarować. Delikatnie układamy gruszki, lekko dociskając, ale tak żeby plasterki pozostały koło siebie i nadal tworzyły połówki owocu. Pieczemy w piekarniku rozgrzanym do 175 ° C przez ok. 25-35 minut. Można sprawdzić patyczkiem obok gruszek. Wyjmujemy do wystudzenia. Ja na jeszcze ciepłe ciasto starłam trochę gorzkiej czekolady (nie podanej w składnikach). Smacznego!

4 komentarze:

Dziękuję bardzo za komentarz! Proszę osoby anonimowe o podanie chociaż imienia :)

Z powodu dużej ilości spamu w ostatnim czasie zmuszona jestem wprowadzić obrazkową weryfikację komentarzy. Przepraszam za utrudnienia :)